A sorozatgyártású modell előzetese: az Audi Q4 e-tron tanulmány

Közel egy év telt el akkortól, hogy ugyanezen a helyszínen bemutatkozott az Audi első elektromos hajtással szerelt sorozatgyártású modellje, az Audi e-tron, amit ekkor még álcafólia takart. A négykarikás márka az ez évi Genfi Autószalonon bepillantást enged egy újabb elektromos hajtással szerelt gépjármű világába. A 4,59 méteres Audi Q4 e-tron tanulmány egy kompakt négyajtós terepjáró, melynek az Audi e-tron modellhez való viszonya már első pillantásra nyilvánvaló.

Az Audi Q4 tanulmányt két elektromos motor mozgatja, a rendszer összteljesítménye ugyanakkor 225 kW. Az Audi márkára jellemzően a koncepció tekintetében is a quattro összkerékhajtás továbbítja a vonóerőt az útra. Kitűnő meghajtásának hála a tanulmánynak mindössze 6,3 másodpercre van szüksége, hogy állóhelyzetből elérje a 100 km/óra sebességet. Legnagyobb sebessége az elektronikusan korlátozott 180 km/óra. Nagyméretű, összesen 82 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomagja megközelítően a egész helyet kitölti a padlótér alatt, a két tengely közt. A WLTP ciklus alapján meghatározott hatótávolság meghaladja a 450 kilométert, amely mércéül szolgál kategóriájában. Az Audi Q4 e-tron technológiai magját a moduláris elektromos platform (modular electrification platform – MEB) adja, amely a Volkswagen Csoport jövőbeni elektromos járműveinél kerül felhasználásra, a kompakt kategóriától egészen a felső-középkategóriás modellekig.

Az Audi Q4 e-tron tanulmány csaknem előzetesként bepillantást enged a vállalat 2020. év végén bemutatkozó, ötödik sorozatgyártású elektromos járművének részleteibe. Az Audi e-tron értékesítése már kezdetét vette, az első járműveket már 2019. március vége előtt átvehetik az ügyfelek. Még ebben az esztendőben bemutatkozik az Audi e-tron Sportback modell és a konkrétan a kínai piacra készült Audi Q2L e-tron is még idén legördül a gyártósorról. Az Audi Sport GmbH révén alkotott nagyteljesítményű, négyajtós Audi e-tron GT kupé sorozatgyártásba kerülő változatának bemutatója 2020. második felére gyanítható. Valószínűleg ugyanekkor mutatkozik be a kompakt Audi Q4 e-tron sorozatgyártású variánsa is. Ezzel az Audi jelen lesz a tisztán elektromos járművek minden fontosabb piaci kategóriájában, az A szegmenstől egészen a luxusautókig. Ehhez ugyanakkor az első elektromos gépkocsi bemutatásától számítva mindössze két évre van szüksége a négykarikás márkának.

Kívülről kompakt, belülről tágas: méretek és belső tér

4,59 méteres, 1,90 méter széles és 1,61 méter magas: Méreteivel az Audi Q4 e-tron tanulmány a kompakt kategória felső harmadához tartozik, mindent összevetve az elektromos SUV igazán buzgó és multifunkcionális modellként nagyszerűen alkalmas települési közlekedésre is. Ezzel ellentétben a gépkocsi belső tere és 2,77 méteres tengelytávja legalább egy kategóriával feljebb pozícionálja a tanulmányt. Nincs váltóalagút, ami a rendelkezésre álló teret korlátozná, mindent összevetve a Q4 e-tron tanulmány eddig nem jártas tágas teret és kényelmet nyújt, elsődlegesen az első és a hátsó sorban helyet foglalók lábterének tekintetében.

A tágas térérzetet a felhasznált színek is tovább fokozzák. Az utaskabin felső részét a fény és a meleg színek uralják, a padlótérben ugyanakkor a szőnyegek sötét színe biztosítja a kontrasztárnyalatot. A tetőkárpit, az ablakok közti oszlopok és az ajtóborítás továbbá a műszerfal felső része fehér és bézsszínű mikroszálas borítást kapott. Az Audi Q4 e-tron tanulmány tekintetében a fenntarthatóság kiugró jelentőséggel bír és nem kizárólagosan az elektromos hajtásrendszer tekintetében, a padló borítása tudniillik újrahasznosított anyagból készült. A krómozott fém dekorkeretek helyett a felületek borítását első osztályú, többrétegű festéssel oldották meg. A festett Plexiglas tejüveg felület az egyes elemeken intenzív, mély hatást kelt. Az integrált fejtámlákkal szerelt négy ülést nagyszerűen megmunkált, ergonomikus Alcantara kárpitozással látták el, melyet vastag cérnával készült kettős öltésekkel dekoráltak.

A kormánykerék mögött helyett kapott virtuális műszerfal monitora a legnélkülözhetetlenebb elem a sebesség, a töltöttségi szint és a navigációs információk megjelenítése szempontjából. A kiterjesztett valóság funkcióval kiegészített nagyméretű head-up megjelenítő új megoldásként jelenik meg a tanulmányautóban. Képes a lényeges grafikus információk megjelenítésére úgy, hogy azokat közvetlenül az út vonalára vetíti pl. a kanyarodást jelző nyilakat.

A kormánykerék küllőin megtalálható vezérlőgombok érintéssel működnek és a leggyakrabban használt funkciók kiválasztása is rajtuk át történik. A központi konzol feletti részen, középen kapott helyet a 12,3 col átmérőjű érintőképernyő, amin át az infotainment és a járműinformációk vezérelhetők. A még könnyebb használhatóság érdekében a képernyő enyhén a vezető felé fordul. Alatta egy sorban kaptak helyet a légkondicionáló irányítását végző kapcsolók. Mivel a középkonzolon nem kellett elhelyezni olyan működéssel összefüggő elemeket, mint a sebességváltó vagy a kézifék működtetésére szolgáló részletek, ezáltal ott egy nagyméretű tárolót alakítottak ki, amely például a mobiltelefonok töltésének is helyet nyújt. Egy igen kiváló színvonalon, vízszintesen megformázott részen helyezték el a vezetési mód kiválasztására szolgáló gombokat, amely egyben a konzol első részének takarásául is szolgál. A tradícióknak megfelelő alsó tárolórekesz mellett az ajtókban most esély nyílik a kivételes kialakítású felső tárolóban is elhelyezni az utasok üvegét, amely ezáltal igazán könnyűszerrel elérhetővé válik.

Láthatóan Audi, láthatóan e-tron: a külső megjelenés

A Q4 e-tron koncepció megjelenése – a márka logójával, a négy karikával díszített singleframe-nek betudhatóan – már első pillantásra egyértelművé teszi, hogy egy Audi modellről van szó. A második pillantásra mindazonáltal az is nyilvánvalóvá válik, hogy egy elektromos Audi e-tron áll előttünk. Hasonlóan az első, elektromos hajtásrendszerrel szerelt sorozatgyártású Audi modellhez, a modern tanulmánynál is láthatjuk a tradicionális hűtőrács helyén megjelenő zárt kialakítású felületet, amit széles, közel függőleges nyolcszögletű keret vesz körbe. A levegő a két Matrix-LED fényszórók alatt induló és egészen az első kötényig húzódó légbeömlő nyílásokon áramlik be.

Egy másik jellegzetes Audi formatervezési elem, amely megkülönbözteti a márkát, az a markánsan megformált sárvédők vonala a négy kerék felett. Az Audi Q4 tanulmány kiszélesített elemeit úgy álmodták meg, hogy egybefüggő és áramló hatást keltsenek, karakteres ismertetőjeggyel ruházva fel a gépjárműt oldalnézetből. Az SUV modell akkumulátorának, és mindent összevetve az erőközpontnak helyet adó, tengelyek közti küszöbrész hangsúlyozása újabb jellegzetes e-tron tulajdonság. Óriási, 22 col peremátmérőjű kerekei kétséget sem hagynak az Audi e-tron koncepció képességei felől. A tetővonala enyhén ereszkedik a gépkocsi hátsó része felé, konkrétan dinamikus benyomást kölcsönözve ezzel a tanulmány sziluettjének.

Az Audi Q4 e-tron tanulmány két hátsó lámpatestét egy feltűnő széles csík köti össze, amely ugyancsak az Audi e-tron egyik jellegzetességére utal vissza. Az e-tron családon belüli kapcsolat ezen a precíz is minden kétséget kizáróan érzékelhető. Ez ugyancsak igaz a lámpák belsejére, ahol a LED részek jellegzetes íve a nagy testvér ugyanezen elemére rímel.

Két szempontból is fenntartható innovációs megoldás a karosszéria „Solar Sky” fényezése, amelyiknek kék árnyalata a rávetülő fény szögétől függően változtatja színét. A konkrétan az Audi Q4 e-tron tanulmányhoz készült szín előállítása környezetbarát módon történik, ugyanakkor mindazonáltal eredményesen tükrözi a napfény rövidhullámú, az infravörös tartományhoz közeli sugarait. Ez kiemelkedően csökkenti a karosszéria felületének és a beltérnek a felmelegedését, amely a bent helyet foglalók kényelme és jóléte mellett egyúttal a légkondicionáló berendezés energiaigényét is csökkenti. Mindent összevetve a forróbb napokon nincs szükség olyan intenzív hűtésre a gépkocsi belterében. Ez mindazonáltal ismételten a hatótávolság javára szolgál ezenfelül rendbe hozza a Q4 e-tron teljes körű szén-dioxid mérlegét is.

Hatékony teljesítmény: a hajtásrendszer és a futómű

A moduláris elektromos platform (MEB) teljesítményszintek és meghajtások széles skáláját teszi elérhetővé. Az Audi Q4 e-tron tanulmányban az elektromos hajtás „performance” fajtája kapott helyet. Az Audi Q4 első és a hátsó tengelyét – quattro modellként – szintén egy-egy elektromos motor hajtja, ellenben nincs mechanikus kapcsolat a két tengely közt. Helyette egy elektromos irányítás gondoskodik arról – egy másodperc törtrésze alatt –, hogy a nyomatékelosztás megfelelő legyen. Ez megfelelő tapadást kínál az elektromos SUV részére minden felületen és minden időjárási helyzet közt.

A legjobb hatásfok elérése érdekében az Audi Q4 e-tron tanulmány legtöbb esetben a hátsó elektromotort, egy állandó gerjesztésű szinkronmotort használ. Hatékonysági okokból a nyomaték alapvetően hátsó tengely súlyponttal kerül elosztásra. Amennyiben a vezetőnek több erőre van szüksége, mint amennyit a hátsó elektromotor nyújthat, az elektromos összkerékhajtás az első aszinkronmotor igénybevételével az igényeknek megfelelően továbbítja a nyomatékot az első tengely felé. Ez megelőzésképpen is megtörténhet, mielőtt – csúszós útfelületnél, sebes kanyarvételnél vagy a gépjármű alul- azonkívül túlkormányozottsága során – megcsúszna a jármű.

A hátsó elektromos motor teljesítménye 150 kW és 310 Nm nyomaték leadására képes. Az elől látható elektromotor 75 kW teljesítménnyel és 150 Nm nyomatékkal látja el az első kerekeket. A rendszer összteljesítménye 225 kW. A padlótér alatt látható akkumulátorcsomag mérete 82 kWh, amely biztosítja a WLTP ciklus alapján mért 450 kilométeres hatótávolság megtételét is. Az aksi töltési teljesítménye maximum 125 kW. Ezt kihasználva alig több, mint 30 perc alatt képes a gépjármű a egész töltöttségének 80 százalékát elérni.

Ellenben ez a rendkívüli hatótávolság túlmutat a magas hatékonyságú akku meglétén. A család első tagjához, az Audi e-tron modellhez hasonlóan az Audi Q4 e-tron tanulmány is igen multifunkcionálisan közelíti meg a hatékonyság kérdését. A karosszéria alacsony, 0,28-as légellenállási együtthatója (cd) és az nagy tudású energia-visszatáplálási (rekuperációs) rendszer révén a kompakt SUV modell minden lehetőséget megragad a hatótáv optimalizálására. A hajtás és az akku összetett hőszabályozó rendszere – amelyiknek része egy szén-dioxid hőszivattyú – ugyancsak segítséget nyújt ehhez.

Sportos és precíz használhatóság

A sportos karakter és a kivételes keresztirányú dinamika kulcsa a hajtásrendszer elemeinek alacsony és központi elhelyezése. A nagyfeszültségű aksi rendszer ideális összhangban van az Audi Q4 e-tron méreteivel és a két tengely közt, az utastér padlója alatt kapott helyet egy lapos, széles tömb formájában. Az aksi csomag súlya 510 kilogramm. Ezáltal az Audi Q4 e-tron tömegközéppontja azonos szinten van egy szokásoknak megfelelő hajtásrendszerrel szerelt szedán tömegközéppontjával. A tengelyek közti tömegeloszlás is remekül kiegyensúlyozott, közel 50:50. Az Audi a Q4 e-tron tanulmány első kerekeinél MacPherson rugóstagos, hátul ugyanakkor többlengőkaros független felfüggesztést használ elektronikusan vezérelt lengéscsillapítással.

A moduláris elektromos platform (MEB): az alap

MLB, MQB – moduláris hosszmotoros építésű platform és moduláris keresztmotoros platform. A járműfejlesztésnek ezen építőkészletei hatalmas sikertörténetként vonulnak be minden szegmensnél az Audi és a Volkswagen Csoport történetébe. A korábbi platformokat elsődlegesen a belsőégésű motorok részére tervezték. Ami ellenben új és eltérő a moduláris elektromos platform (MEB) tekintetében az az, hogy ezt konkrétan és mindössze elektromos hajtásrendszerrel szerelt járművek részére formálták ki. A tengelyek, a hajtás, a tengelytáv és az alkotóelemek közti kapcsolat mind konkrétan az elektromos mobilitás igényeihez lettek kiválasztva és átdolgozva. A nagy kapacitású aksi egységek elhelyezését és azok geometriáját más hajtásrendszeri elemekre való tekintet nélkül optimalizálhatták, amit példaként az MLB és az MQB platformok tekintetében folyamatosan figyelembe kell venni.

Ezzel egyidőben a MEB megjelenésével egy hatalmas együttműködési alkalom is megnyílt. Ez a platform mivelhogy főképpen a felkapott A szegmens elektromos autóinak alapjául szolgál. Biztosítja, hogy márkák közti együttműködéssel fejlesszék ki a lehető legjobb modern műszaki megoldást és azt heterogén elektromos autóknál használják. A MEB jelentős előnyökkel jár lehet az elektromos mobilitás terjesztésében a konkrétan ár érzékeny kompakt kategória tekintetében.

Elektromos offenzíva: tizenkét elektromos modell 2025-ig

A négykarikás márka 2018. szeptemberében, a tisztán elektromos SUV Audi e-tron világpremierjével indította elektromos offenzíváját. 2025-ig az Audi tizenkét tisztán elektromos hajtásrendszerű modellt szolgáltat ezt követően a Föld legszámottevőbb piacain és értékesítéseinek közel egyharmadát akkorra az elektromos hajtással szerelt modellek teszik ki. A kínálatban szereplő SUV modellek közt megtalálható az e-tron és az e-tron Sportback is, utóbbi premierje 2019-ben jósolható. Azonkívül számottevő hagyományos felépítésű – példának okáért Avant vagy Sportback kivitelű – modell is érkezik ezt követően. Az elektromos gépjárműk kínálata minden fontos piaci szegmenst lefed, a kompakt kategóriától egészen a luxusautókig.

Az Audi 2018-ban már elénk tárta egy másik elektromos platformjának első képviselőjét: az Audi e-tron GT tanulmányautó konkrétan dinamikus kupévonalával a Los Angeles-i Autószalonon tartotta világpremierjét. Az itt bemutatott modern műszaki megoldást a Porsche mestereivel együtt fejlesztették ki az Audi munkatársai, a formaterv és az e-tron GT tanulmány karaktere viszont magán hordozza az Audi egyértelmű stílusjegyeit. A projekt a sorozatgyártású modellek fejlesztésével folytatódik, amelyek megjelenése 2020. év végére sejthető.

Egy másik, az Audi és Porsche fejlesztési csapatainak együttes projektje a Prémium Elektromos Padlólemez (Premium Architecture Electrification – PPE). Ez több, tisztán elektromos hajtásrendszerű Audi modellcsalád alapjaként szolgál ezután az igen keresett B szegmenstől a D szegmensig.