Újabb repülőgéppel bővül a szolnoki RepTár flottája

Újabb repülőgéppel, az úgynevezett „Tevével” bővül a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum flottája; a Li-2T 301-es oldalszámú gép megnézhető a múzeum udvarán, a spotter torony mellett – közölte a RepTár közleményben a sajtó képviselőivel.

A tájékoztatás alapján a gépet két részletben szállítják át a RepTárba az MH. 86. Szolnok Helikopter Bázisról, a régi repülőmúzeum területéről – ahol 2016 őszéig volt megfigyelhető –, ezt követően a korszerű helyén tervezik felújítani.

A Li-2T típusú gépet 1952-57 közt a Magyar Néphadsereg alkalmazta, ezután 1957-ben a MALÉV gépparkjába került HA-LIS lajstromjelzéssel. 1964-es selejtezését követően a pécsi vidámparkban állították ki, honnan a Szolnoki Repülőmúzeumba került 2006-ban. Szolnokon visszakapta eredeti katonai zöld festését és 301-es oldalszámát – olvasható a közleményben.

Mint felidézik, a Li-2 az amerikai DC-3 szállító repülőgép licenc alapján készített szovjet fajtája volt. A Douglas üzem alsószárnyas, kétmotoros repülőgépének gyártási jogát 1936-ban sikerült megszereznie a Szovjetuniónak. Az első gépek PSz-84 típusjelzéssel (Passzazsirszkij Szamoljot = utasszállító repülőgép, 84 = repülőgépgyár száma) Borisz Pavlovics Liszunov vezetésével készültek el, ezután 1939-től a sorozatgyártásuk is elkezdődött. 1940-ben az Aeroflot, a szovjet polgári repülés alkalmazta a típust, amely 1942-ben kapta meg a Li-2 típusnevet. A második világháború kitörésétől katonai feladatokra használták, egyebek közt desszantegységek szállítására, utánpótlások célba juttatására. Az alapvetően nem harci gépnek tervezett repülőgépnek volt felfegyverzett kiadása is.

Az információ alapján a PSz-84/Li-2 típust csaknem húsz évig gyártották. A szocialista országok döntő része rendszerbe állította, Magyarországon 31 darab Li-2 volt. Hazánkban a háború után megalakult Magyar-Szovjet Légiforgalmi Rt. pilótái repülték az első gépeket, amelyek 1946 augusztusi érkezésüket követően magyar lajstromjelzést kaptak. 1946. október 15-én szálltak fel az első belföldi járatok, egy évvel később már internacionális légiforgalomban is részt vettek. Tizenöt éven át voltak megbízható gépei a magyar polgári légiforgalomnak. Az utolsó Li-2-est a MALÉV flotta búcsúztatta el 1961-ben.

A Magyar Néphadseregben 1949-ben redszeresítették azt a típust, amit Tevének neveztek el. A nagyközönségnek az 1951-es díszszemlén mutatkozott be és 1975-ig szolgált a magyar légierőben – megjelenik a RepTár közleményében.

mti