Oroszországban első alkalommal épül internacionális nyomtávú vasút a kínai Huncsuntól a távol-keleti Zarubino kikötővárosokig – írta hétfői számában a Nyezaviszimaja Gazeta című napilap.
A lap véleménye alapján orosz hivatalnokok azt hangsúlyozzák, hogy csak egy rövidebb vasúti szakaszról van szó, ám Pekingben nem bagatellizálják el a precedens jelentőségét: az Oroszországi Föderáció területén olyan infrastruktúra jelenik meg, amelyet nem az országon belülről irányítnak – a vonalon mindössze kínai szerelvények haladnak ezután -, és amely kínálja Kína részére expanziójának folytatását.

Kínai tisztségviselők véleménye alapján a szállítás gyorsításához van szükség a nyomtáv egységesítésére, mert az átrakodás vagy a vagonok forgóvázának cseréje órákat, sőt napokat vesz igénybe. A Primorje-2 közlekedési folyosó megépítésére az ország keleti területeinek fejlesztéséért felelős orosz minisztérium tett javaslatot Pekingnek.
A kínaiak a világon legelterjedtebb 1435 milliméteres vasúti nyomtávot alkalmazzák, éppen úgy, mint Nyugat- és Közép-Európa, az Egyesült Államok, Kanada és mások. Oroszországban és a FÁK többi tagállamában 1520 milliméteres a nyomtáv.
Oroszország még a cári korban döntött a szélesebb nyomtáv mellett, megtámadása esetén lelassítani kívánva az országba betörő ellenség utánpótlását. A lap felhívta a figyelmet arra, hogy Moszkva ezt attól fogva is nemzetbiztonsági kérdésként kezeli, és bármilyen szorosak is voltak gazdasági kapcsolatai Európával, az ország nyugati területein sohasem változtatott ezen.
mti