Következetesen az elektromos mobilitás szellemében formálja árupalettáját az Audi, mégpedig a kompakt szegmenstől egészen a nagyteljesítményű modellekig. Ennek esetén ki kívánja használni a egész vállalatcsoportra kiterjedő szinergialehetőségeket, s amint a fejlesztésben, úgy a gyártásban is négy különféle platform műszaki alapjaira építkezik. A négykarikás márka ezáltal minden piaci szegmensben testreszabott megoldásokkal szolgálhat használóinak. Az e-tron formájában az Audi a moduláris hosszmotoros platform (MLB) megfelelően adaptált változatának (MLB evo) műszaki alapjaira készíti első nagysorozatú SUV-modelljét, az e-tron GT concept négyajtós Gran Turismo a Porsche J1 jelzésű platformjára épül, ameddig a kompakt elektromos modellek alapjául a Volkswagen-csoport multifunkcionális moduláris elektromos platformja (MEB) szolgál, a nagyteljesítményű, nagyméretű elektromos modellek mindazonáltal a modern prémium elektromos platformot (PPE) használják.
Az első tisztán elektromos Audi az MLB evo alapjain – az Audi e-tron
Az e-tron már az elektromos fázis kezdetét jelenti az Audi részére, az SUV-modell első ízben egyesíti az elektromos mobilitást az Audi-minőséggel: kifinomult hajtásrendszer és energia-visszatáplálás (rekuperáció), összkerékhajtás és a legmagasabb színvonalú komfort – röviden: “A haladás technikája”. Az e-tron a moduláris hosszmotoros platform (MLB) széleskörűen adaptált változatának (MLB evo) műszaki alapjaira épül, s a modern karosszériaforma jó néhány továbbfejlesztett szerkezeti elemet magába foglal a jármű középső traktusa és teteje alsó részének konstrukciójában.
2928 milliméteres tengelytávjával az e-tron a Q5 és a Q7 SUV-modellek közt helyezkedik el a palettán. Nagyfeszültségű akkumulátora akár 95 kWh energiát is tárolhat és a WLTP-menetciklus alapján akár 400 kilométer feletti hatótávot is lehetővé tehet. E fergeteges érték mögött mindenekelőtt modernizált energia-visszatáplálási (rekuperációs) rendszere rejlik, amely a felvett energia akár 30 százalékát is visszanyerheti a fékezési fázisok esetén. A felsőkategóriájú SUV-modell két gazdaságos, magas hatásfokú aszinkronmotorja (ASM) együttesen 300 kW maximális teljesítményt produkál és a sebes szabályzású elektromos összkerékhajtással összefogva mindenfajta útfelületen és terepen sportosan stabil menettulajdonságokról gondoskodik. Az Audi e-tron széleskörűen és magas színvonalon, váltakozó- és egyenárammal, valamint az első sorozatgyártású modellként akár 150 kW teljesítménnyel is tölthető. E képességét magas hatásfokú hőmenedzsement-rendszerének köszönheti. Az e-tron Sportback formájában még 2019 közben egy újabb karosszériaváltozat is érkezik.
A nagyteljesítményű modellek J1 platformja – az e-tron GT concept
A 2018-as Los Angeles-i és a 2019-es Genfi Autószalonon e-tron GT concept show-modelljével az Audi szériaközeli tanulmány formájában kínált betekintést jövőbeni nagyteljesítményű Gran Turismo modelljeibe. Az e-tron GT concept egyfajta “Signature Car” szerepét tölti be a négykarikás márka részére, amely mély benyomást keltően tanúsítja, milyen érzelmekben gazdag élményt is nyújthat az elektromos mobilitás. A koncepciómodell sportos és érzelemdús dizájnnal csábít, míg a technika vonzó élményével szolgál, melynek műszaki alapjául a Porsche által nagyteljesítményű modellekhez kifejlesztett J1 platformot használta az Audi.
Az Audi e-tron GT concept show-modell két állandó gerjesztésű szinkronmotorja (PSM) 590 lóerő (434 kW) rendszerteljesítményt és 830 newtonméter rendszer-forgatónyomatékot produkál. A négyajtós GT álló helyzetből mindössze 3,5 másodperc alatt katapultál 100 kilométer/órás és alig több, mint 12 másodperc alatt 200 kilométer/órás tempóra, s a gyorsítás mindössze 240 kilométer/óránál ér véget. Elvárásoknak megfelelően az Audi e-tron GT concept rövid idő alatt feltölthető, 800 voltos nagyfeszültségű rendszere mivelhogy az egyenáramú (DC) töltőállomásokon 350 kW teljesítménnyel már csaknem 20 perc alatt biztosítja az akku 80 százalékos feltöltését. Sorozatgyártású modellként az e-tron GT concept a WLTP-szabvány alapján több mint 400 kilométer hatótávot is kínálhat.
A több mint 90 kWh energiatároló-képességű áramforrás a padlózatban, a tengelyek közt kapott helyet. Az akkumulátorblokkot a hátsó lábtér alatt bemélyedésekkel formálták ki a tervezők, ezáltal sportos üléspozíció mellett is minden bennülő magas színvonalú üléskényelmet élvezhet. Ez a rendkívüli elrendezés a sportautókra sajátos alacsony karosszéria ellenére is lehetővé tette a hajtásrendszer akkumulátorának a jármű padlózatában megoldott elhelyezését – s ezzel az autó tömegközéppontjának különösen alacsony pozícióját. Teljességében mindez kimondottan kellemes és pihentető ülésergonómiát nyújt.
A szénszálerősítésű műanyag (CFRP) tetővel kialakított, könnyűszerkezetes karosszéria vegyített anyagfelhasználású (multimaterial) építési mód alapján készült. Az Audi e-tron GT concept hosszúsága 4,96, szélessége 1,96, miközben magassága 1,38 méter, a sorozatközeli tanulmány ezáltal a tradicionális Gran Turismo modellek arányait testesíti meg.
Az első és a hátsó tengelyen egy-egy elektromos motorral kialakított quattro összkerékhajtás a különösen mélyre süllyesztett tömegközépponttal szövetségben ideális feltételeket nyújt egy sportautó részére. A hajtásrendszer-menedzsment elvárásoknak megfelelően formálja az egyes elektromos motorok forgatónyomatékát – ezenfelül azok arányát – a tengelyeken, enyhe fékezési beavatkozásokkal az egyes kerekeket is külön-külön szabályozva. A műszaki konstrukció nagyon sok futómű- és performance-megoldás – példaként összkerékkormányzás és sport-differenciálmű – alkalmazását is biztosítja, a hatékony vonóerőátadási képességek és a magasfokú menetdinamika eminens kombinációját kínálva.
A sorozatgyártásban különféle teljesítményű elektromos motorok, emellett szintén eltérő kapacitású akkumulátormodulok alkalmazására is sansz nyílik.
Audival az elektromos korszakba – MEB-alapokon az Audi Q4 e-tron concept
Ami moduláris keresztmotoros platform (MQB) a belsőégésű motoros modellpaletta részére, az lesz az elkövetkezendő időszakokban a moduláris elektromos platform (MEB) a tisztán elektromos hajtású Audi modellek részére: az MEB szolgál az Audi jövőbeni kompakt- és középkategóriájú modelljeinek műszaki alapjául. Utóbbi platform ezzel egyfajta belépőváltozat szerepét tölti be a négykarikás márka tisztán elektromos hajtásrendszerű modelljeinek portfoliójában.
A egész vállalatcsoportra kiterjedően alkalmazott moduláris elektromos platform (MEB) igénybevételével az Audi éppoly átgondoltan gazdaságos, mint műszakilag igényes elektromos modelleket kínálhat vásárlóinak, mégpedig a semmi mással össze nem téveszthető Audi-génekkel: vonzó formavilág, igényes beltér-kidolgozás és a legmagasabb műszaki színvonalú kezelési rendszer. A platform-szinergiák a vállalatcsoporton belüli maximális kihasználása új ügyfelek sokasága részére teheti a kompakt piaci szegmensben is első ízben vonzóvá az elektromos mobilitást. A Volkswagen-csoport modulrendszerű elektromos hajtáskoncepciója különösen multifunkcionális és széleskörűen skálázható, s mátrixa az SUV- és crossover-modellektől egészen a limuzinokig terjed.
Csupán elektromos hajtásrendszerekre kidolgozott koncepciójával az MEB e hosszú távon fenntartható hajtásmód minden előnyét kihasználhatóvá teszi az ügyfelek részére. A globális variálhatóság szolgálatában különféle méretben, továbbá kapacitással nyújt kompakt elektromos motorokat és lítiumion-akkumulátorokat, míg a különféle akkumulátorrendszerek, elektromos gépek és tengelykonstrukciók korrekten kidolgozott műszaki koncepciót alkotnak. A belsőégésű motorral szerelt, aktuális modellekkel összevetve a jármű eleje itt lényegesen rövidebb lehet, az első tengely és az első homlokfal előrébb kerülhet, a tengelytáv, s ezzel a kihasználható belső tér mindazonáltal nagymértékben nő.
2019 márciusában az Audi szériaközeli show-modell formájában mutatta be a Genfi Autószalonon Q4 e-tron concept modelljét, amely 2020-ban az első MEB-alapokra épülő Audiként gördül ezt követően le a szerelőszalagról. Olyan kompakt SUV-modellként, amely ugyanazon piaci szegmens tagja, mint a tradícióknak megfelelő motorizáltságú Q3 és Q3 Sportback, amíg ellenben 4,59 méteres külső hosszúsága a kompaktkategória felső harmadába sorolja, 2,76 méteres tengelytávja révén belterének nagysága már legalább középkategória-szintű. Ennek megfelelően utastérhosszúsága tekintetében minden MEB-modell igazság szerint eggyel felsőbb osztályba sorolható a mai, szokásos hajtásrendszerű autók körében, a Q4 e-tron concept ezáltal a Q3-sorozatéval összevethető külső méretek mellett már a Q5 belsőtér-dimenzióival szolgál. A műszerfal architektúrája ugyancsak új konstrukciós “játékteret” nyújt.
Természetesen az MEB-platform eltérő teljesítménylépcsőkre és hajtásrendszer-kialakításokra is lehetőséget ajánl. Az első és a hátsó tengelyen egy-egy elektromos motorral kialakított, jellegzetes quattro összkerékhajtás mellett a belépőmodellhez egy hátsó motort és hátsókerék-hajtást magába foglaló hajtásrendszer-változat is készül ezután.
A luxus új alapja – a prémium elektromos platform (PPE)
Felsőkategóriájú és luxusmodelljeihez az Audi egy negyedik platformot használ. A prémium elektromos platform (Premium Platform Electric; PPE) koncepciójának kialakítására, azonfelül a fejlesztésre már a kezdetektől a Porsche tervezőivel közös összefogásban került sor, s kivételes architektúrájával ideális feltételeket nyújt mindazon legújabb és nagyteljesítményű technika részére, amely a felső- és luxuskategória magas ügyféligényeit is kielégíti.
A PPE azt a szerepet tölti be az elektromos járművek világában, mint a moduláris hosszmotoros platform (MLB) a belsőégésű motorral hajtott Audi-modellek körében. Olyan high-tech architektúrával tűnik ki, amely széleskörűen skálázható, s alacsony- továbbá magaspadlózatú járművek kialakítására is lehetőséget ajánl. Az Audi különféle modellsorozatokat fejleszt a PPE műszaki alapjaira, amelyek SUV-, Sportback, Avant és crossover-változatokként a felső-középkategóriától egészen a luxuskategóriáig a legkülönfélébb járműtípusokkal fedhetik le az egyes piaci szegmenseket. A márka ezzel a felső- és a luxuskategóriában is jó néhány elektromos változattal bővítheti aktuális termékportfolióját.
A prémium elektromos platform (PPE) műszaki megoldásainak együttese alapvetően hasonló a moduláris elektromos platforméhoz (MEB), ám a kimagasló motor- és menetteljesítmények érdekében is magasfokú potenciál jellemzi. Az alapváltozatokban a hátsó tengelyen dolgozik egy elektromos motor, miközben a csúcsmodellekben – aszinkronmotor (ASM) vagy állandó gerjesztésű szinkronmotor (PSM) formájában – az első tengelyen egy második elektromos kapacitás elégíti ki az önvezérelten kapcsolható összkerékhajtás iránti igényt. A PPE-platformon természetesen szintén eltérő teljesítménylépcsők és akkumulátorkapacitások valósíthatók meg. Mint az Audi e-tron GT concept tekintetében, a fedélzeti feszültség ez esetben is 800 Volt, ami a magas hatásfokú hőmenedzsment-rendszerrel együttesen igen nagy, akár 350 kW töltőteljesítményt is lehetővé tesz.
Az Audi PPE-platformra épülő alacsonypadlózatú modelljeinek hosszúsága és karosszéria-túlnyúlásai valamivel rövidebbre adódnak, mint a mai MLB-alapú, belsőégésű motoros modellek tekintetében, ellenben nagyobb beltérhosszúságot kínálhatnak. Az elektromos autókra sajátos módon elmarad a sebességváltó és a középső alagút. Tradicionális prémiumautóként a PPE-modellek több high-end technikával felszerelhetők, a hajtásrendszer területén példának okáért Torque Vectoring rendszerű forgatónyomaték-szabályzással, miközben a futóműben – már hagyományos Audi-megoldásként – légrugózással és összkerékkormányzással.
Az említett modellek üzemanyag-fogyasztási adatai
(A tartományként megadott üzemanyag-fogyasztási, elektromosáram-fogyasztási és széndioxid-kibocsátási értékek az alkalmazott gumiabroncsok/keréktárcsák és a választott járműfelszereltség függvényében alakulnak.)
Audi e-tron 55 quattro:
Elektromosáram-fogyasztás, vegyített (kWh/100 km): 26,2 – 22,6 (WLTP); 24,6 – 23,7 (NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, vegyített (g/km): 0
A megadott üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékeket a vonatkozó jogszabályi előírás szerinti mérési eljárások esetén határozták meg. 2017. szeptember 1. óta némely új gépjárműk típusengedélyezése már a Személygépkocsik és Könnyűhaszonjárművek Az egész világon Összehangolt Teszteljárása (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure; WLTP) alapján történik, amely az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás valósághűbb mérését szolgálja. 2018. szeptember 1-től a WLTP szakaszosan felváltja a korszerű Európai Menetciklust (NEDC). A valósághűbb mérési helyzetek eredményeképpen a WLTP esetén felvett üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási értékek nagyon sok esetben magasabbra adódnak, mint az NEDC alapján mért értékek.
Újabb információ a WLTP és az NEDC közti eltérésekről a wwww.audi.hu/wltp oldalon látható.
Egyelőre az NEDC-értékeket kötelező megadni, a már a WLTP alapján engedélyezett új gépjárműk tekintetében mindazonáltal a vonatkozó NEDC-értékeket a WLTP-értékekből kell származtatni. A WLTP kötelező érvényű használatáig elvárásoknak megfelelően a vonatkozó WLTP-értékek is megadhatók. A tartományként megadott NEDC-értékek nem egy adott járműre vonatkoznak és nem képezik ajánlat részét, mindössze a heterogén járműtípusok közti egymáshoz viszonyítás célját szolgálják. A újabb felszerelések és tartozékok (példának okáért kiegészítő elemek, eltérő gumiabroncsméret) megváltoztathatják a jármű némely paramétereit – példaként saját tömegét, gördülési ellenállását és aerodinamikai tulajdonságait – és az időjárási, azonkívül forgalmi viszonyok, emellett az egyéni vezetési megjelenés mellett befolyásolhatják üzemanyag- emellett elektromosáram-fogyasztását, szén-dioxid-kibocsátását és menetteljesítményeit.