Jövőbe mutat a Bosch parkolási technikája

Modern piacra lép a Bosch a parkolás területére kifejlesztett technikáival és szolgáltatásaival. Ennek alatt a modern műszaki megoldások és szolgáltatások mindenre kiterjedő szállítója egységes megközelítést alkalmaz: a Bosch leegyszerűsíti a parkolóhelyek keresését, lépésről lépésre automatizálva a parkolás folyamatát. „A jövő mobilitása ma kezdődik – az okos parkolással” – emelte ki Dr. Dirk Hoheisel, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja a téma jelentőségét.

A parkolási megoldások valószínűsíthető vásárlói közt nemcsak az autógyártók, hanem nemzetközileg a különféle parkolási létesítmények tulajdonosai, valamint városüzemeltetők és önkormányzatok is megjelennek. Mindenekelőtt az automatizált vezetés és parkolás részére kifejlesztett berendezéseivel a cég már a mai napig is figyelemreméltó vállalkozásbeli sikereket könyvelhetett el, amelyek az ez évi év alatt egy nagyjelentőségű mérföldkő eléréséhez is hozzájárulnak. „2016-ban az egymilliárd eurót is meghaladja a vezetéstámogató rendszerekkel produkált forgalmunk” – hangoztatta Hoheisel. Pillanatnyilag csaknem 2500 mérnök – azaz ötszázzal több, mint előző évben – dolgozik a Boschnál a vezetéstámogató rendszerek, és ezzel az automatizált vezetés és parkolás fejlesztésén.

Minden második személygépkocsi rendelkezik parkolási segédrendszerrel

A teljes egészében automatizált parkolás felé vezető úton a Bosch korszerű parkolási asszisztensrendszerek egész sorával kíván megjelenni a piacon az jövőbeni évek alatt. Ezek legfőképp a balesetmentes parkolásban, ezenkívül a gombnyomásra végzett, teljesen önműködő beállásokkal támogatják a járművezetőket. Németországban a korszerű gépjárműk legszélesebb körben elterjedt segédberendezései a parkolási asszisztensek, melyek a 2014. évi forgalomba helyezési statisztikák Bosch által végzett kiértékelése véleménye alapján a 2014-ben forgalomba helyezett közel hárommillió korszerű személygépkocsi közül nagyjából az összes másodikban (52 százalék) megjelentek. Németország határain túl is hasonló a helyzet, Belgiumban és Hollandiában is az összes második (50 százalék) korszerű gépjármű rendelkezett parkolási segédrendszerrel 2014-ben, amíg Nagy-Britanniában az újonnan forgalomba helyezett személyautók 19 százaléka tartalmazott ilyen technikát. Az ezekhez főképpen létfontosságú ultrahangos érzékelők már 1993 óta megjelennek a Bosch programjában.

Jövőbe mutat a Bosch parkolási technikája
Jövőbe mutat a Bosch parkolási technikája

A Bosch szolgáltatásai megkönnyítik a parkolóhely-keresést

A Boschnál a parkolás a gépjárműben veszi kezdetét, ám messze túlmutat azon. „Okos szolgáltatásaival a Bosch a szabad parkolóhelyek keresésének gyakran igen fáradtságos feladatát is átvállalja, sok időt és idegeskedést spórolva meg az autósoknak” – nyomatékosította Hoheisel. Németországban átlagosan közel tíz percig tart a parkolóhely-keresés, amit a Bosch tekintélyesen le kíván rövidíteni. Egyfelől rendkívüli foglaltság-érzékelők ismerik fel és jelentik a szabad helyeket a nyitott parkolókban, parkolóházakban és mélygarázsokban, másfelől ugyanakkor a Bosch a mind több járműben rendelkezésre álló érzékelőket használja fel az útmenti szabad helyek felkutatásában. Az információkat a Bosch IoT Cloud digitális parkolóhely-térképpé dolgozza fel, amelyet a járművezetők példaként az internetről vagy a navigációs rendszerről hívhatnak le, s utóbbi elvárásoknak megfelelően közvetlenül a szabad parkolóhelyhez vezetheti őket. „Ha a gépjárműk kitérők nélkül juthatnak el a szabad helyekhez, az a környezetet is tehermentesíti” – tette hozzá Hoheisel. Németországban az autósok ma átlagosan akár 4,5 kilométert tesznek meg feleslegesen parkolóhely-keresés közben.

A jövő koncertlátogatása már nem a zsúfolt parkolóházban kezdődik

„A parkolás, mihelyt ma ismerjük, az elkövetkezendő időszakokban már nem létezik ezután” – vélte Hoheisel. A Bosch technikájával felszerelt gépjárműk még az évtized vége előtt teljesen önállóan mozoghatnak a parkolóházakban. A vezető mindössze a parkolóház előtti átadási területre állítja gépjárműjét, ezután példaként okostelefonon keresztül utasítást ad a parkolóhely-keresésre, de ugyanígy állhat bármikor újból rendelkezésre gépjárműje a későbbiekben. „A koncertlátogatásnak példaként nem kell ezt követően a zsúfolt parkolóházban kezdődnie” – mondta Hoheisel. Mindezt a Bosch a járműben, a parkolóházban, amellett a kettő közötti kommunikációban nemkülönben funkcionáló okos technikája kínálja. „A teljesen automatizált parkolás még a teljesen automatizált vezetés előtt sorozatgyártásba kerülhet” – hangoztatta Hoheisel. Részben azért is, mert a teljesen automatizált parkolás bevezetése előtt – mindenekelőtt a forgalomba helyezés szintjén – jóval kevesebb jogszabályi kordon tornyosul. Az ezt szabályozó előírások módosítása, amelyek például Németországban is a Bécsi Közúti Közlekedési Egyezményen alapulnak – nemzetközileg a politika napirendjén megjelenik.