Tetszetős, hatékony, új: a korszerű Audi A3 Limousine

Tetszetős, hatékony, új: a korszerű Audi A3 Limousine

Az Audi sikertörténetének második fejezete megjött: bemutatkozott az A3 Limousine. A négyajtós kompakt modell digitálisan és teljesen hálózatba kapcsolva érkezik, kezdve egészen az infotainment rendszertől a vezetéstámogató egységekig. Az tetszetős karosszéria alatt új hajtásrendszer, tovább finomított futóműbeállítás biztosítja, hogy a vezetés élménye ugyanabban az időben legyen hatékony és dinamikus. Az A3 Limousine 2020. nyár elején érkezik nagyon sok európai kereskedésbe.

A korszerű A3 Limousine sportos, szemrevaló külsővel mutatkozik be. Elődjéhez képest 4 centiméterrel hosszabb, ezáltal eléri a 4,50 métert, miközben tengelytávja változatlan maradt. Szélessége két centiméterrel 1,82 méterre növekedett, 1,43 méteres magassága ugyanakkor 1 centiméteres növekedést jelent a korábbi modellel összehasonlítva. Ennek köszönhető a könyöktér növekedése emellett a megnövekedett fejtér, amely a vezető ülésének alacsonyabb elhelyezése okán is jó 2 centimétert jelent az első sorban ülőknek. 425 literes csomagtérkapacitása precízen megegyezik az elődmodell méretével.

Erőteljes és jó megjelenésű: a külső megjelenés

A gépkocsi orr részét a méhsejtmintázatú rácsozattal kialakított, nagyméretű Singleframe hűtőrács határozza meg, amelyiknek két oldalán feltűnő fényszórók kaptak helyet. Külső oldaluk lefelé futó trapézszerű formavilágot követ. A Matrix-LED technológiával szerelt csúcsváltozatnál itt kapott helyet a korszerű digitális nappali menetfény. Ez 15 LED szegmensből felépülő pixelsorokból áll, amelyek egyedileg működtethetők és az A3 Limousine minden változatának jellegzetes ismertetőjegyet kölcsönöz.

Az A3 Sportback modellnél a küszöbök felett futó karosszériavonal a hátsó lámpák irányába haladva egészen a hátsó kerékjáratig emelkedik, mindent összevetve hangsúlyozva a rövid hátsó részt. A Limousine karosszériájánál viszont ez a vonal egészen a hátsó lökhárítóig fut. Ez kiemeli a modell hosszát – amely a Sportback kivitelnél ezáltal 15 centiméterrel hosszabb – és dekoratív oldalnézetet kölcsönöz a limuzinnak. A széles karosszériaváz alatti homorú felületek tovább hangsúlyozzák a jellegzetes domborulatokat (“quattro-blister”) és a küszöböket. Ez gondoskodik a fények és árnyékok intenzív játékáról. A tetővonal a B oszloptól dinamikusan ereszkedik lefelé – éppen olyan egy kupé modellnél – és a csomagtérfedél tetejének feltűnő spoilerjében végződik. Ez az külön választhatóan szénszálas kivitelben szintén rendelkezésre áll elem vizuálisan tovább hangsúlyozza a négyajtós modell erőteljes megjelenését.

Áramvonalas karosszéria

Aerodinamikai szempontból az elődmodellhez képest magasabb hátsó rész ezenfelül a nagyméretű diffúzor konkrétan előnyös a modell részére. Ezek támogatásával a 110 kW (150 LE) teljesítményű 2.0 TDI motorral szerelt új A3 Limousine alaktényezője 0,25-ra adódik, amely 0,04 ponttal jobb az első generáció eredményénél. A Singleframe hűtőrács mögött van elektromosan mozgatott, zárható lamellák ugyancsak nagyban hozzájárulnak ehhez az eredményhez. Ők gondoskodnak a levegő okos és az adott helyzethez alkalmazkodó áramoltatásáról. Ezen kívül az alvázvédő burkolat, a tovább javított aerodinamikával bíró külső visszapillantó tükrök és az aktív fékhűtés tovább csökkenti a légellenállást és hoz létre még áramvonalasabb járművet.

Digitalizált origó: a vezetőfülke

Az A3 Limousine pilótafülkéje maradéktalanul a vezetőre összpontosít, kezdve a belső tér kialakításával egészen a monitor és kezelőszervek elemeiig. Ennek köszönhetően a műszerfal központi helyén van MMI touch monitor enyhén a vezető felé fordítva kapott helyet. A 10,1 col átmérőjű egység kezelése teljesen intuitív. Az alapfelszereltség részeként a kézírásos jelek felismerését és a természetes hangvezérlést is biztosítsa a rendszer, amely külön választhatóan a felhő szolgáltatásait is igénybe veheti. A 10,25 col méretű műszerfal a kormány mögött már az alapmodellben is digitális kivitelben készül. Az Audi virtual cockpit plus műszeregység tekintetében 12,3 colos megjelenítő kerül a modellbe és három heterogén nézetet ajánl, akárcsak a dőlt számokkal operáló sportos megjelenést vagy egy konkrétan dinamikus elrendezést. A fordulatszám és a sebességértékek itt szögletes, piros grafikai elemekkel kiegészített oszlopdiagramként kerülnek megjelenítésre. Kívánságra egy head-up monitor egészíti ki a kijelzőkoncepciót, amely a vezető közvetlen látóterében a szélvédőre vetíti ki a leglényegesebb információkat.

Teljesen hálózatba kötött: az infotainment rendszertől a vezetéstámogatásig

A modern Audi A3 Limousine modellben az infotainment rendszerek csúcsát az MMI Navigációs rendszer plusz képviseli, amely a harmadik generációs moduláris infotainment platformot (MIB 3) használja. Ez az elődmodellnél tízszer gyorsabb számítási hatékonyságot ígér, az LTE Advanced sebességével kapcsolja hálózatba a járművet és egy Wi-Fi hotspoton át köti össze az internettel az utasok okostelefonjait. Az MMI Navigációs rendszer plusz az alapfelszereltsés részeként jó néhány Audi connect szolgáltatást magába foglal, például online forgalmi információkat, híreket, újabb információkat, példának okáért fotókat, nyitvatartási időket és a látnivalókkal, érdekességekkel kapcsolatos felhasználói értékeléseket továbbít a vezetőnek.

Az Audi flotta kollektív intelligenciáját használó Car-to-X szolgáltatások ugyancsak a kínálat részét képezik. Ezek jelzik példának okáért a veszélyes területeket vagy a sebességkorlátozásokat optimális felszereltséggel ellátott járműveknek vagy szabad parkolóhelyet keresnek az út mentén. A gépkocsi leállítása után a myAudi alkalmazás segédkezésével az okostelefonon folytatódik a navigálás. Ezáltal az ügyfelek kerülő nélkül érnek ezt követően célba.

Az A3 Limousine és az okostelefonok közti kapcsolatról az Audi phone box ezenkívül az Audi okostelefon interfész gondoskodik, amely az iOS és Android operációs rendszert futtató mobiltelefonokat az Apple Car Play és az Adroid Auto hozzájárulásával kapcsolja össze az MMI rendszerével. Az Audi phone box biztosítja az eszköz és a gépkocsi antennája közti összeköttetést és képes kábel nélkül tölteni az okostelefont. Ezen kívül az Audi connect key révén egy androidos okostelefon segédkezésével is nyitható és zárható az A3 Limousine. Az egyéni profilok beállításánál ugyanakkor akár hat felhasználó is eltárolhatja saját beállításait, példaként az ülésre, a klímaberendezés és a média beállításaira vonatkozóan. A DAB+ digitális rádió az alapfelszereltség részét képezi. Elvárásoknak megfelelően elérhető az online rádió vagy a hibrid rádió lehetősége is, utóbbi az adó jelerősségétől függően önvezérelten vált az FM, DAB és az online streaming közt, biztosítva a megfelelő vételt. A kínálatot az év közepétől elérhető hangvezérelt asszisztens, Amazon Alexa teszi teljessé.

A vezetéstámogató rendszerek ugyancsak különösen hatékonyak, betudhatóan a szoros hálózati kapcsolatnak. Az Audi pre sense front rendszerénél a belső visszapillantó tükör mögötti kamera az első radarral együttműködésben dolgozik azon, hogy elkerülje a baleseteket vagy legalább mérsékelje azok súlyosságát. Az alapfelszereltségként elérhető ütközés megelőző asszisztens ugyancsak ennek az érzékelő rendszernek az információit használja. A nagyautók kategóriájából érkező fejlesztés, az adaptive cruise assist a hosszanti és keresztirányú vezérlés terhét veszi le a vezetőről. A hatékonysági asszisztens mutatja, hogy mikor lenne tanácsos elvennie a lábát a gázpedálról. Ehhez nagyszámú információt, példaként a navigációs adatokat is elemzi a rendszer. Települési forgalomban ugyancsak hasznos a piaci bevezetés után nem sokkal elérhető kiszállás-figyelmeztetés, a keresztirányú forgalomfigyelő asszisztens és a 360 fokos kamerák.

Indításképp három aggregát a kínálatban: az erőforrások

A korszerű A3 Limousine kínálatában a bevezetéskor két TFSI motor és egy TDI aggregát megjelenik. Egy dologban viszont mindhárom megegyezik, ez mindazonáltal a nagyfokú hatékonyság. Az 1.5 literes közvetlen befecskendezésű 35 TFSI kapacitás 110 kW (150 LE) teljesítményre képes és két változatban szintén rendelkezésre áll. Az ügyfelek választhatnak a modern fejlesztésű hatsebességes kéziváltó (üzemanyagfogyasztás (vegyes) l/100 km: 5.0 – 4.7; szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 114 – 108) és a szélsebes váltásokkal operáló hétfokozatú S tronic sebességváltó (üzemanyagfogyasztás (vegyes) l/100 km: 4,9 – 4,7; szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 113 – 107) közt.

A hengerlekapcsolás technológiája mellett az erőátviteli rendszer az S tronic kettős tengelykapcsolós sebességváltóval egy 48 voltos mild hibrid rendszert használ. Ez fékezés alatt visszanyeri az energiát és akár 50 Nm nyomatékkal patronálja a motort induláskor vagy alacsony sebességről történő kigyorsításkor. Biztosítja ugyanakkor, hogy több helyzetben az A3 Limousine a motor lekapcsolása mellett vitorlázzon. A hétköznapi közlekedési helyzetekben ez akár 0,4 literes megtakarítást is eredményezhez 100 kilométerenként.

A 110 kW (150 LE) teljesítményű 2.0 TDI kapacitás (üzemanyagfogyasztás (vegyes) l/100 km: 3.9 – 3.6; szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 101 – 96) ugyancsak egy hétfokozatú S tronic sebességváltóval kooperálva dolgozik, ahol a váltások egy új, shift-by-wire modern műszaki megoldást használó kapcsolón át történnek.

Egyidejűleg ergonomikus és dinamikus: a futómű

A modern A3 Limousine futóműve sportos és kiegyensúlyozott hangolást kapott, egy leheletnyivel precízebb is lett, mint az elődmodellnél. Ez a precizitás és reakciósebesség nagy részben a központi menetdinamikai szabályozórendszernek köszönhető, amely biztosítja a keresztirányú dinamika szempontjából meghatározó minden alkatrész ideális együttműködését. Az alapfelszereltség alternatívájaként elérhető egy sport felfüggesztés és egy csillapítás szabályzással szerelt felfüggesztés is. Utóbbi igen széles tartományt ölel fel a maximális kényelemmel történő haladás és az szorgos használhatóság közt. Az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer ugyancsak a vezetőt támogatja az ideális futómű beállítások megtalálásában. Segédkezésével az A3 Limousine a kényelemre fókuszáló és a jeles dinamikát kínáló beállításokon át egészen a különösen üzemanyag hatékony konfigurációig hangolható. Ez a gázadási reakció és a progresszív kormányzás karakterisztikájában is változást jelent, utóbbi példának okáért áttételezését a kormányzási szög alapján változtatja meg.