Társadalmi-politikai témákat feldolgozó előadások a Trafó műsorán

Társadalmi-politikai témákat feldolgozó előadások a Trafó műsorán

Aktuális társadalmi-politikai témákat feldolgozó előadások, Phia Ménard, Urbán András, Cláudia Dias és Christos Papadopoulos produkciói is megjelennek a Trafó Jelenkori Művészetek Háza programján.

A szervezők információja alapján francia, portugál, olasz, szerbiai magyar és görög szerzők internacionális nagy elismerésnek örvendett produkciói érkeznek Budapestre, de bemutatót tart a Hodworks, azonfelül Kálmán Eszter és Matkó Tamás is, a Trafó Galériában ugyanakkor Trapp Dominika egyéni kiállítása lesz megfigyelhető.

Európa-performansszal tér vissza a Trafóba a francia újcirkuszi alkotó, Phia Ménard, aki ezúttal civilizációnk alapjaira kérdez rá. A 2017-es kasseli Documenta felkérésére készült The Mother House/ Maison Mere című tetszetős előadása az európai kultúra összeomlását vizionáló színházi metafora. Az ismert francia alkotó többször járt már a Trafóban társulatával, a Compagnie Non Novával, 2014-ben az Örvény, 2015-ben ugyanakkor az Egy főn délutánja című előadásával aratott sikert.

Egyetlen alkalommal, megfigyelhető a portugál Cláudia Dias és az olasz Luca Bellezze produkciója: Minden, ami állandó, elpárolog című előadás, amely szavak nélkül meséli el egy Szíriából Olaszországba menekülő palesztin kisfiú történetét.

A zene, ezenkívül a műfaji határokkal való kísérletezés is meghatározó szerepet játszik a Trafó év eleji programjában. Később az Átlátszó Hang Újzenei Eseményen koncertet ad az osztrák Studio Dan, aminek stílusában a hangszeres színház, a dzsessz, a rock és az improvizáció éppúgy jelen van. Az esten például elhangzik Vinko Globokar Párizsban élő zeneszerző Passaggio Verso Il Rischio, azaz Átjáró a kockázat irányába című, az együttes részére komponált darabja is. Trafóban az egyéni igényeknek megfelelő stílusáról ismert olasz dzsesszzongorista, Kekko Fornarelli hagyományos felállású triója mutatkozik be.

A tánc kedvelői egy speciális, zenei fókuszú görög produkciót láthatnak. Az Opus című előadás azt vizsgálja, hogyan lehet a tradicionális zene szabályait átfordítani a tánc nyelvére. A test a hangszer vizuális megjelenítőjévé válik, és a Bach-zene partitúrája diktálja a koreográfiát. Christos Papadopoulos koreográfus Amszterdamban tanult, ezt követően Leon and the Wolf néven hozott létre saját társulatot.

Még egy táncelőadás munkacímen új produkcióval jelentkezik a Hodworks. Hód Adrienn koreográfus-rendező ezúttal az előadás jelenségével, a néző, a táncosok és a koreográfus szerepkörével és tereivel gondot fordít.

Elénk tárja együttes projektjét Kálmán Eszter látványtervező és Matkó Tamás zeneszerző, akik a hang narratív szerepét kutatják két tematikailag összefüggő, de formailag heterogén előadásban. A Domestic Noise című első részben Kálmán Eszter és férje, Friedenthal Zoltán segédkezésével egy párkapcsolati történet bontakozik ki; a Quad című második rész középpontjában mindazonáltal Beckett azonos című, eredendően tévéjátéknak írt darabja áll.

A Trafó Galériában megnyílt Trapp Dominika Ne tegyétek rám! című egyéni kiállítása, amely a népi kultúra által kijelölt mozgástér határait feszegeti. A smART! XTRA széria interaktív Loop Gallery-prezentációja jelenkori magyar művészek munkáin át vizsgálja a manipulált tartalomgyártás kérdéseit.

MTI