Marton Éva és Plácido Domingo fővédnökségével, óriási kíváncsiság mellett kezdődött el a Magyar Állami Operaház New York-i turnéja

Marton Éva és Plácido Domingo fővédnökségével, óriási kíváncsiság mellett kezdődött el a Magyar Állami Operaház New York-i turnéja

Erkel Ferenc Bánk bán című operájával kezdődött október 30-án a Magyar Állami Operaház kéthetes amerikai turnéja. A BMW Group Magyarország előtérbe állított stratégiai partnerének együttesei nyolc esten hét különféle programmal debütálnak a Lincoln Center David H. Koch Színházában. A projekt fővédnökségét Marton Éva és Plácido Domingo vállalta.

365 fős delegációval képviselteti magát a Magyar Állami Operaház a New York-i turnéja alatt: összesen 21 operaénekes és 25 balettszólista, 72 fős ének-, 56 fős tánc- és 87 fős zenekar lép ezt követően a David H. Koch Színház pódiumára a következő két hétben. A turné első felében az operáké, második felében ugyanakkor az egészestés balettelőadásoké lesz a főszerep, de egy rendkívüli gálakoncertet is ad a társulat.

Október 30-án a magyar nemzeti opera atyja, a magyar himnusz megzenésítője, Erkel Ferenc Bánk bán című darabjával indult az előadások sora, azzal a művel, mely magát a fővárosi Operaházat is megnyitotta 1884-ben. Ez volt az első alkalom, hogy Amerikában professzionális magyar társulat szólaltatja meg ezt az operát. Bár a New York-i sajtó is terjedelmes szeretettel fogadta és fogadja a fővárosi művészeket, valószínűleg az előadás kuriozitásának is köszönhető, hogy a premierre eladott jegyek száma jócskán meghaladta a Metropolitan Opera előadásainak átlagos jegyeladását. A nagyérdemű a keddi bemutatón túl november 3-án is hallhatja ezután Erkel remekművét. A Vidnyánszky Attila szervezésében meghirdetett előadásokat Kocsár Balázs, az Opera főzeneigazgatója vezényli, a főbb szerepekben Szemere Zita, Molnár Levente, Horváth István és Németh Judit hallható ezután.

November 1-jén Galambos Péter rendezésében két egyfelvonásos kerül színpadra: Vajda János Mario és a varázsló című darabja, valamint az idén centenáriumát ünneplő Bartók-opera, A kékszakállú herceg vára, utóbbi címszerepét Palerdi András, Juditját az Amerikában is népszerű Komlósi Ildikó énekli. Másnap Goldmark Károly Sába királynője című darabja több mint 100 év után kerül újra színpadi változatban New York-i pódiumra – a világhírű Sümegi Eszter és Fried Péter mellett többek közt az eszméletlen Gál Erika és László Boldizsár is színpadra lép a produkcióban. November 4-én a legnagyobb magyar zeneszerzők: Liszt Ferenc, Erkel Ferenc, Bartók Béla, Kodály Zoltán, Dohnányi Ernő és Weiner Leó alkotásain túlmenően korszerű balettszámok kerülnek bemutatásra az Opera együtteseinek és szólistáinak gálakoncertjén.

Miután november 5-én egy Aldo Finzi emlékének szentelt hangversennyel a Carnegie Hallban is bemutatkozik a Magyar Állami Operaház Zenekara – Rost Andrea segédkezésével és Plácido Domingo vezénylete alatt –, a David H. Koch Színházban a balett-táncosok veszik keresztül az operaénekesek helyét. November 7-én A hattyúk tava, 9-én a Don Quijote kerül színpadra (mindkét rendezés első alkalommal lesz érzékelhető New Yorkban), 11-én mindazonáltal a LOL névre keresztelt előadás, mely a holland Hans van Manen egyfelvonásosaiból áll. A produkciókban olyan tehetségek lépnek ezután fel, mint Felméry Lili, Földi Lea, Ivanova-Skoblikova Sofia, Melnik Tatiana, Sarkissova Karina, Balázsi Gergő Ármin, Kekalo Iurii, Leblanc Gergely és Tsvirko Igor.

A színháztermen kívül is találhatja szemben magát a fővárosi Opera társulatának tagjaival és újabb magyar fellépőkkel a New York-i nézőközönség, merthogy az egyes előadások előtt High Note Hungary címmel kísérőprogramokat rendez a New York-i Magyar Intézet. Október 29-én egy nyitóceremónia keretében a Manhattan híd brooklyni lábánál video mapping kíséretében a virtuóz magyar néptáncegyüttes, a Fricska mutatta be a magyar folklór elbűvölő figuráit. A flashmobszerű előadások október 30-tól a David H. Koch Színház árkádjai alatt fedezhetők fel, ahol valamennyi operaelőadás előtt hallhatók lesznek Brahms neves magyar táncai, Kodály Intermezzója, Erkel Palotása és Weiner Divertimentójának egy-két tétele. A Magyar Állami Operaház művészein túl itt is fellépnek a Fricska táncosai, emellett Kodák Anna és Zsilák Olivér artisták. Közvetlenül az operák előtt Zsoldos Bálint zongorakíséretével és az Opera énekes szólistáinak segédkezésével újabb bevezető koncertek támogatják a produkciókra, a magyar szerzők zenéjére való ráhangolódást: október 30-án Erkel zongoradarabjai, november 1-jén Bartók, 2-án Liszt dalai, 3-án és 4-én Erkel operaáriái szólalnak meg a színház előterében. A balettelőadásokat az Opera művészeinek kamarakoncertjei vezetik fel ugyanitt Bartók, Liszt és Farkas Ferenc műveivel, az utolsó előadást követően ugyanakkor Kodály Zoltán Psalmus Hungaricus című darabjával (szólót énekel: Dékán Jenő) búcsúzik a társulat. Azokon az esteken, mikor sem operát, sem balettet nem játszik az Opera, ugyancsak jellegzetes eseményeket láthat és hallhat a nézők: október 31-én egy A kékszakállú herceg váráról szóló elődást, november 8-án a Virtuózok fiatal tehetségeinek koncertjét, 10-én ugyanakkor a Sad But True névre hallgató jazzformáció produkcióját.

Megtisztelő és a minőséget garantáló tény, hogy Marton Éva és Plácido Domingo vállalták a Magyar Állami Operaház New York-i turnéjának fővédnökségét. Marton Éva nevét jól ismerheti a New York-i nagyérdemű, ugyanis a Metropolitan Operában való 1976-os debütálása után csaknem negyedszázadon keresztül volt állandó fellépője a település legnagyobb koncerttermeinek. „Juditok Juditjaként”, amiként a Bartókot még személyesen ismerő Doráti nevezte, tevékenyen hozzájárult A kékszakállú herceg várának internacionális sikereihez. Erkel Bánk bánjának filmváltozatában is énekelt, melyet az időszerű amerikai Sába-produkció színpadra állítója, Káel Csaba szervezett.

Plácido Domingo és a Magyar Állami Operaház kapcsolata igen régre nyúlik vissza. A világhírű tenor és karmester első alkalommal a 70-es években látogatott Budapestre, hogy fellépjen az Erkel Színház Tosca-előadásában, ezt a 80-as években az Aidában való szereplése követte. Attól fogva nagyszámú magyarországi koncerten szerepelt, 2009-ben első ízben vezényelt az Opera neoreneszánsz főépületében, 2016-ban mindazonáltal egy gála keretében énekesként is bemutatkozott az Ybl-palotában. Énekelt vele Marton Éva, Tokody Ilona, Komlósi Ildikó és Miklósa Erika, példaképként tekint Kónya Sándorra, a New York-i gálakoncerten ugyanakkor a Metropolitan Operában is ismert Rost Andreával lép színpadra. Örömmel emlékszik vissza fővárosi látogatásaira és partnereire, ezáltal nem csoda, hogy fővédnökként élére állt az Opera turnéjának.

A BMW Group közel 50 éves múltra visszatekintő, az egész világon több mint 100 kulturális intézményi együttműködést magába foglaló Art&Culture programjához az Opera 2015 februárjában csatlakozott, a cég magyarországi kulturális kommunikációjának pilléreként.