Biztonságosan és kényelmesen A-ból B-be

Biztonságosan és kényelmesen A-ból B-be

Az autómegosztó szolgáltatások járműveit igénybe vevő ügyfelek joggal várnak el biztonságos közlekedésre alkalmas, utasterében ugyanakkor dohányfüstmentes gépjárműt. Több, mint bosszantó hiszen, ha karcos és horpadt a gépkocsi, melyet használunk vagy az utastérben a kellemetlen füstszag, mert ezelőtt valaki dohányzott benne. A Bosch flottaüzemeltetők és mobilitási szolgáltatók részére kifejlesztett új Ridecare-megoldásának betudhatóan viszont mindez egykettőre már a múlté. A cél az, hogy minden felhasználó még biztonságosabban és kellemesebben utazzon a következő években. Az első alapvető Ridecare-funkció a füst- és sérülésérzékelés, ahol a Bosch mesterséges intelligencia segédkezésével végzett, felhőalapú adatelemzéssel vegyíti a közlekedési eszközbe telepített érzékelőegységet. Az autómegosztó-szolgáltatók mindent összevetve jól áttekinthetően és valós időben juthatnak releváns információhoz, ha járművük megsérült, vagy épp valaki dohányzott azokban. A javítások vagy tisztítások mindent összevetve gyorsabban és precízen az igényeknek megfelelően végezhetők, ezzel is optimalizálva a flottakezelést. „Az autómegosztásban az ügyfélelégedettség egyik kulcsa, hogy a felhasználók mindenkor a biztonságos és kellemes vezetés élményében részesülhessenek. Ridecare megoldásával a Bosch a még színvonalasabb ügyfélélmény új mércéjéül szolgálhat a járműmegosztó szolgáltatások piacán” – emelte ki Harald Kröger, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának tagja. A modern műszaki megoldások és szolgáltatások szállítója most vezető ázsiai, észak-amerikai és németországi autómegosztó-szolgáltatókkal dolgozik kísérleti projekteken, hogy elkezdhesse a füst- és kárérzékelő rendszerének sorozatgyártását. A Bosch flottaszolgáltatás megbízhatósága hivatalosan is igazolt, merthogy a TÜV Süd jóváhagyását is megkapta a modern rendszer.

A Ridecare átláthatóságot ígér

Az autómegosztó-szolgáltatók jellemzően minimális információt kapnak, ha járműveik megsérülnek vagy dohányoznak bennük egy-egy bérleti időszak alatt. Ameddig az autókban bekövetkezett figyelemre méltó károkról többnyire beszámolnak a felhasználók, a feltételezhetően kisebb sérülések javítási költségeivel gyakran magukra maradnak a szolgáltatók. Az ügyfél-elégedetlenség újabb tekintélyes forrása, ha olyan gépkocsit vesznek át, ahol a szabályok ellenére dohányzott az előző felhasználó. Ilyen esetekben a professzionális belső takarítás költsége gyakran több száz euró is lehet. A Bosch Ridecare-megoldása ellenben most találgatások helyett egyértelmű információt ad: a közlekedési eszközbe telepített szenzoregység szintén érzékeli a cigarettafüstöt és a gépkocsi külső sérüléseit. Az ilyen típusú károk egyetlen érzékelőegységgel megoldott észlelése újdonság a szakmában, az eddig rendelkezésre álló megoldások tudniillik vagy a füstöt, vagy ugyanakkor a baleseteket érzékelhették. „A Bosch vegyített füst- és sérülésérzékelő-rendszere a Föld első olyan sorozatgyártású megoldása, amely mind a sérüléseket, mind az autóbeli füstöt megbízhatóan észlelheti és vitathatatlanul jelentheti” – nyomatékosította Harald Kröger. Az egység érzékelői ugyanakkor olyan pontosak, hogy nem kizárólagosan a baleseteket, hanem a parkolási sérüléseket is észlelni tudják, beleértve azokat a koccanásokat, amelyek épp bérleti időn kívül történnek a településben parkoló sharing-autókkal. Mindezek alapján a megosztó-szolgáltatók közvetlenül meghatározhatják, hogy ki okozott kárt vagy épp ki dohányzott a járműben.

A Bosch az eszközök internetével vegyíti a mesterséges intelligenciát

A Bosch továbbfejlesztett flottaszolgáltatásai a sharing-járművek szélvédőjének belső oldalán elhelyezett érzékelőegységből, sőt még a felhőbeli adatelemzésre szolgáló nagy tudású szoftverből állnak. Amint a szenzorok balesetre vagy a jármű utasterében érzékelt füstre vonatkozó információja a felhő-háttérrendszerébe (Cloud-Backend) érkezik, a Bosch mesterséges intelligencia (AI) technikákkal meghatározhatja az ütközés intenzitását, és azt osztályozhatja a flottakezelő részére. Ennek esetén az nagy tudású algoritmusok szintén tekintetbe veszik a jármű menetdinamikai adatait, valamint olyan újabb információkat, akárcsak az út állapota. A sharing-szolgáltatók ezáltal korrekten tudhatják, hogy pusztán szépséghibát okozott az eset, vagy a jármű korrekt biztonsága érdekében haladéktalanul fel kell mérni a kárt és meg kell javítani a sérülést. „A Bosch Ridecare-szolgáltatás is jól példázza az AIoT – azaz a mesterséges intelligencia és a dolgok internetének kombinációja – által kínált eshetőségek széles körét. Ennek előnyeit a járműmegosztó-szolgáltatások felhasználói is élvezhetik ezt követően” – mutatott rá Harald Kröger. A mesterséges intelligenciával végzett adatelemzésnek betudhatóan a Bosch azt is meghatározhatja: korrekten melyik részén sérült meg a jármű, példaként csak a hátsó lökhárítón vagy akár a padlóvázon is. Mindez nagyban megkönnyíti a károk dokumentálását és a kárbecslést. Ha az érzékelőegységből származó adatokat később a sérülésről csinált képekkel is összevetik, a javítási költségekre is becslést kaphatnak a szolgáltatók.

Digitális megoldás flottakezeléshez

A járműmegosztó-szolgáltatók részére roppantul jelentős flottajárműveik sérüléseinek villámgyors és átlátható dokumentálása, mivel mindent összevetve növelhető az autók közlekedésbiztonsága, továbbá ennek alapján mérsékelhető az állásidő. A Ridecare szolgáltatás a kárfelmérésen túl a baleset korrekt helyét és idejét is megadja a sharing szolgáltatók részére, amellett, hogy ki és mikor dohányzott a gépjárműben. Ezekkel az információkkal a flottamenedzserek és a mobilitási szolgáltatók folyamatosan kifogástalan állapotban tarthatják járműveiket, növelve ezzel a szolgáltatást igénybevevők elégedettségét.